Saturday, 21 July 2012

Perbetulkan niat di bulan Ramadhan

Reactions: 
assalamualaikum


" Orang Malaysia memang suka buat ibadah sunat, walhal ibadah wajib ditinggalkan"

Oh. pedihnya ayat. Tusk tusk menusuk tangkai jantung. Perkara ini pada hari-hari biasa pun banyak berlaku di depan mata kita. Bukan hanya di bulan Ramadhan sahaja. Contohnya, ramai yang meninggalkan solat lima waktu sehari tetapi berpuasa sunat Isnin dan Khamis. Motif? Ada juga yang menunaikan umrah tetapi belum mengerjakan fardu haji iaitu rukun Islam ke lima. Bersedekah beratus-ratus ribu tapi zakat belum tentu terbayar. Atas alasan apa semua ini dilakukan? Menunjuk-nunjuk?

Konsep menyambut bulan Ramadhan sebagai bulan puasa semata-mata adalah tidak adil. Bulan Ramadhan sepatutnya dijadikan satu titik permulaan ke arah satu perubahan yang baik menjurus kepada jalan yang lurus. Satu peluang untuk berentap menundukkan hawa nafsu yang selama ini bermaharajalela di hati kita.

[kredit]
Perbetulkan semula niat kita bukan sekadar menyatakan lafaz, menahan lapar dan dahaga, tetapi fahamilah erti sebenar puasa. Barulah ibadah yang kita lakukan berkesan lalu membawa kepada istiqamah selepas Ramadhan.

" jadilah kamu hamba Allah swt (yang beribadah sepanjang masa, tempat dan suasana) jangan menjadi hamba Ramadhan (yang hanya tekun beribadah di bulan Ramadhan)"- Imam Hassan al-Basri

[kredit]
Semoga ibadah puasa kita pada tahun ini berada di landasan niat yang betul tanpa unsur riak, takbur dan menunjuk-nunjuk. Sesungguhnya kita berada dalam zon Ramadhan. Latihlah diri menjadi hamba yang bertaqwa dalam setiap ibadah dan segalanya adalah kerana Dia.

"Ya Allah, Kau tunjukkanlah kami jalan yang benar. Semoga ibadah yang kami kerjakan diterima oleh-Mu. Jadikanlah kami umat yang istiqamah dalam memperjuangkan agama-Mu"





Marhaban ya Ramadhan ;')

Reactions: 
assalamualaikum..

Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud :

"sesungguhnya telah datang kepadamu bulan Ramadhan bulan yang diberkati, dimana Allah swt telah mengfardhukan ke atasmu puasa. Dibuka padanya pintu-pintu syurga dan ditutup padanya pintu-pintu neraka, ditambat padanya syaitan-syaitan. Padanya satu malam lebih baik daripada seribu bulan, siapa yang dihalang kebaikan sebenarnya dia telah dihalang kebaikan yang banyak" -daripada abi hurairah.

Puasa bulan Ramadhan telah difardhukan pada bulan Sya'ban tahun ke-2 hijrah sepertimana yang telah difirmankan oleh Allah swt dalam surah al-Baqarah ayat 183:



maksud : " Wahai orang-orang yang beriman kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertaqwa"

Jelas pada ayat ini menunjukkan matlamat agung adalah taqwa. Taqwa itulah yang bersemarak di dalam hati ketika ia mengerjakan ibadah puasa kerana menjunjung perintah Allah swt  dan mengutamakan keredhaan-Nya. Taqwa itulah yang mengawal hati dari merosakkan ibadah puasa dengan maksiat walaupun maksiat yang berbisik di dalam hati.

“ Sesungguhnya bagi orang-orang yang bertaqwa disediakan syurga-syurga yang penuh kenikmatan di sisi Tuhannya”- surah al-Qalam:34

Taqwa adalah darjat yang begitu tinggi, yang melayakkan seseorang menjadi orang yang paling mulia, dijanjikan syurga, diberikan hidayah dan keampunan serta diberikan pertolongan di dunia dan akhirat. Janji Allah swt, jika kita berpuasa dengan sebenar puasa, pasti kita akan mencapai darjat taqwa.

Ya Allah berkatilah kami di bulan Rejab dan Sya'ban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan"

Syukur ya Allah, kerana dengan kasih sayang-Nya terhadap kita, kita masih dipanjangkan umur dan masih lagi diberi kesempatan bertemu bulan Ramadhan yang hanya menziarahi kita setahun sekali. Semoga dengan keberkatan Ramadhan ini kita dapat menggilap kembali hati kita yang pudar dan melumpuhkan nafsu-nafsu hitam yang bertakhta di hati kita selama ini. Inilah masa yang perlu diguna dengan sebaik mungkin untuk mendidik kembali nafsu kita yang selama ini dikongkong oleh syaitan. Berpuasa bukanlah sekadar berlapar semata-mata tetapi puasa adalah berlapar disamping mendidik nafsu dan peribadi manusia. Inilah jihad yang paling besar untuk seluruh umat Islam :)

Sabda Rasulullah saw:
" berjihadlah kamu dengan lapar dan dahaga kerana pahalanya seperti pahala mujahid di jalan Allah swt (fi sabilillah) dan sesungguhnya tiada amalan yang lebih diperkenankan oleh Allah swt selain menahan lapar dan dahaga"

Ketahuilah puasa yang sedang kita jalani merupakan jalan singkat untuk mendapat rahmat, pahala dan keberkatan daripada Allah swt. Sesungguhnya orang-orang yang berpuasa di bulan Ramadhan akan mendapat syafaat di akhirat kelak.

"sesungguhnya syurga itu mempunyai sebuah pintu disebut 'rayyan'. Akan diseru pada hari kiamat 'mana orang-orang yang berpuasa?'. Lalu bila orang yang terakhir dari mereka telah masuk, maka pintu itupun akan ditutup"- hadis riwayat Bukhari dan Muslim

Rasulullah saw mengingatkan kita bahawa di kalangan orang yang berpuasa ada yang tidak memperoleh apa-apa kecuali lapar dan dahaga. Dan di sana juga terdapat golongan yang berpuasa dan memperoleh pelbagai keistimewaan dan keberkatan. Di dalam spektrum yang luas, di manakah kita?


ku mengharapkan ramadhan kali ini penuh makna
agar dapat ku tempuhi dengan sempurna
selangkah demi selangkah setahun sudah pun berlalu
masa yang pantas berlalu
hingga tak terasa ku berada di bulan ramadhan
semula

puasa satu amalan sebagaimana yang diperinyah-Nya
moga dapat ku lenturkan
nafsu yang selalu membelenggu diri tiada henti-henti

tak ingin ku biarkan ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
mengharungi segalanya dengan sabar

ku memohon pada Tuhan diberikan kekuatan 
ku merayu pada Tuhan diterima amalan

selangkah demi selangkah
dengan rahmat-Mu oh Tuhanku
ku tempuh jua

Ramadhan ialah bulan yang penuh keberkatan. Di awalnya rahmah, di tengah-tengahnya maghrifah dan dihujungnya kebebasan. Oleh itu, marilah sama-sama kita menilai diri kita. Semoga tahun ini amalan kita akan semakin bertambah dan sempurna perlaksaanaanya. InsyaAllah. Semoga kita terhindar daripada golongan yang menganiayai diri sendiri.

"barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan, nescaya diampunkan dosa-dosa yang lalu"

salam ramadahan al mubarak :)

[ kredit ]

Saturday, 14 April 2012

Kenapa Perlu Guna PANTYLINER?

Reactions: 
assalamualaikum..

Entry ini khas untuk kaum Hawa sahaja. Tapi kalau ada kaum Adam di luar sana tu gatal bebenau nak baca jugak, silakan. Manalah tahu nanti boleh share dengan bakal isteri, tunang, adik, kakak, nenek atau omak.


Sebenarnya ramai wanita di luar sana tidak tahu fungsi sebenar pantyliner dan pembersih wanita. Jujur aku tak pernah guna kedua-duanya satu masa dahulu (tak ada masalah bahagian sulit). Masa tengah-tengah lepak dengan member dalam surau sementara menunggu azan zohor, kitaorang bersembang pasal keperluan pantyliner dan pembersih wanita.

Menurut salah seorang daripada kami:
ya! sangat perlu menggunakan pembersih wanita JIKA wanita itu ada masalah di bahagian alat sulit seperti keputihan, berbau dan sebagainya. Kalau tak ada masalah, tak perlulah guna kerana ia boleh menyebabkan masalah-masalah tersebut berlaku.

Elok-elok tak ada masalah, tetiba dapat masalah. Kalau wanita ada masalah macam tu memang patotlah pakai pantyliner kerana keputihan yang berlaku akan mengeluarkan bau dan akan merosakkan panty. Serius.

Tapi yang tak ada masalah seperti keputihan pun aku rasa patot guna pantyliner. REASON:
  • Peluh dan lembapan selepas kita buang air boleh menyebabkan pembiakan bakteria pada seluar dalam. Bakteria kan sangat aktif di tempat lembap. Ia akan menyebabkan masalah lain akan timbul contohnya kegatalan. Dan kadangkala ianya bersifat kronik.
  • Lelehan seprti peluh boleh mendatangkan bau yang tidak menyenangkan dan mengakibatkan wanita  dan orang di sekelilingnya dalam keadaan tidak selesa.
  • Memakai seluar dalam yang bukan dari jenis cotton (tidak menyerap air dengan pantas)

Ada sesetengah wanita telah bersiap sedia (ayat macam nak pergi perang) dengan tisu sebelum masuk tandas. Selepas buang air tisu tersebut akan digunakan untuk mengelap siap-siap tempat sulit sebelum menyarung seluar dalam. So, lembapan tidak akan berlaku. Tetapi bagi wanita yang tidak mengamalkan membawa tisu ke dalam tandas, boleh cuba memakai pantyliner. Sekarang aku dah pakai pantyliner. Leceh nak bawa tisu masuk toilet. Alhamdulillah :)

Pantyliner berfungsi sama seperti tuala mandi bagi memastikan kawasan pada seluar dalam sentiasa kering dan bersih. Pantyliner boleh meresap lembapan, peluh dan lelahan yang berlaku. Dengan ini, bakteria tidak akan membiak seterusnya menghindarkan masalah seperti bau yang tidak menyenangkan, kegatalan dan mengelakkan masalah-masalah tersebut merosakkan seluar dalam.

Namun, wanita disarankan untuk menukar pantyliner sekurang-kurangnya dua kali sehari (kos banyak la sikit tapi wangi). Bagi yang tidak mampu, boleh cuba amalkan bawa tisu semasa hendak membuang air. InsyaAllah, masalah alat sulit dapat dihindarkan. Tak perlulah nak pakai pembersih wanita kan.

Sama-samalah kita menjaga kebersihan diri masing-masing.
Sekian.

Friday, 13 April 2012

Wanita, Kilat dan Guruh

Reactions: 
assalamualaikum..

Petang-petang cenggini best kalau di buat jogging naik bukit Tension. Serius bukit Tension wujud oke. Sebab lepas naik bukit niey pelatih akan tension. Tinggi bebenau daki nak ke kolej. Kalau jog dengan pakwe/makwe bukan kemain lagi yep. Bukit tension tinggi rendah tinggi rendah je kau tengok kan. Hamboi hamboi hamboi. Oke, lupakan pasal bukit tension. Tension aku tengok couple jog sama-sama (jeles). 

Oke cukup. Padan muka couple-couple tu tak boleh jog hari niey. Hujan selebat-lebatnya. Macam tak kasi aku balik je (kelas habis lambat sikit hari niey). Nasib baik kawan baik ada kereta. Pong Pong Pong. Aku tumpang kereta kau eh hari niey (walaupun hari-hari tumpang kereta dia). Masa otw balik kolej, tetiba kilat zrapppppp macam mintak lalu je depan aku. Hamboi hamboi kau kilat. Main gurau kasar nampak (sambil tutup muka dengan sepuluh jari. Tapi tangan cinonet je tak dapat nak cover seluruh muka). Bila dah agak redha sikit, terus pandang member sebelah kanan. Hamboi bukan main selamba badak je mukanya. Tak taku ke weii? Oke, fine kau lelaki memang lah tak takut. Lagipun kau tengah drive kan, nanti kalau kau tutup muka guna tangan masa kilat melintas tadi tak pasal-pasal bermalam dekat sebelah kolej kita nanti (Hospital Sg Buloh).

Aku terus terfikir. Kenapa ye wanita-wanita Melayu terakhir ni sangat ngeri dengan guruh/ kilat? Kenapa ye lelaki macam takdek benda je kalau bab-bab macam ni? Kenapa ye?


Kilat dengan guruh sangat berbeza. Kilat berlaku hasil tindakbalas antara cas positif dengan cas negatif kerana adanya gerakan udara ke atas titisan hujan. Guruh terjadi disebabkan pengembangan udara yang kuat berpunca dari kapanasan kilat yang tinggi (aku budak fizik). Haha. Sebab itu lah kalau orang yang kena sambar dek kilat akan rentung. Bagi pendapat aku, aku lebih gerun dengan kilat berbanding guruh. Tapi ada juga segelintir wanita yang lebih takut mendengar guruh (macam Izzah dalam novel ombak rindu).

KENAPA WANITA TAKUT KILAT?
  • Takut kilat tiba-tiba singgah dekat badan atau persekitarannya.
  • Kilat macam cahaya je, nanti rosak mata kalau tengok lama-lama.
  • Kilat bergerak pantas.
  • Trauma sebab pernah tengok panahan kilat depan mata
  • Suhu kilat panas.
  • Kilat bercabang-cabang dekat bawah
KENAPA WANITA TAKUT GURUH?
  • Bunyi guruh boleh buat jantung terhenti kejap
  • Trauma sebab pernah berlaku perkara ngeri semasa guruh
  • Tak pernah dengar bunyi guruh sebelum niey
  • Bunyi guruh macam bunyi haiwan buas
tips ketika kilat/ guruh
  • Pastikan badan kering sekiranya berada di luar rumah. Jika dalam keadaan basah, ia akan mengalirkan arus elektrik jika dipanah petir
  • Berteduh di bawah bangunan
  • Elakkan berteduh di bawah pokok.
  • Duduk mencangkung sekiranya berada di tanah lapang
  • Pastikan jarak kedudukan adalah dua kali ganda dengan ketinggian pokok yang ada berhampiran
  • Jangan menggunakan telefon bimbit
  • Elakkan memegang besi seperti batang payung
Memang lumrah kejadian wanita diciptakan sebagai seorang yang lembut. Jadi macam tak pelik kalau wanita sensitif atau mudah takut pada something yang biasa bagi lelaki. Pemilik tulang rusuk perlulah faham. Jangan buat-buat tak faham pulak. 

oke, sekian


Tuesday, 3 April 2012

mynameisnamee? taklah. aku piccioneblu

Reactions: 
assalamualaikum cinta

p/s : semasa menulis entry ni aku masih dalam keadaan separuh sedar. Pertama kali tulis entry 6.30 pagi.


Sama tak muka kitaorang? Ramai yang cakap muka aku dengan muka kak namee sebijik.
Mesti kalau pergi shopping mesti kena serbu dengan rakyat-rakyat Malaysia yang prihatin.


Ekekeke. *gelak sopan jap.


 Jap. Mesti ramai sudah muka macam ni kan.

--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
Fake semata-mata.





sekian.

Tuesday, 6 March 2012

tips mengurangkan rasa kecewa

Reactions: 
assalamualaikum...


Salam sejahtera dan salam satu Malaysia.
Lately ramai remaja-remaja yang mengalami sindrom bercouple sesama batch/umur etc. Kira macam cinta semusim kot. Yela, bila pindah tempat baru mesti ada pakwe/ makwe baru. Pindah lain dapat baru lagi. Hoyeeee. Betul tak? Angguk lambat-lambat kalau setuju. Geleng lelaju kalau tak betul.

Kalau perasan dalam setahun mesti ada 2 orang makwe/pakwe. Kejap-kejap "eh dengan si A" tengok-tengok "eh, dengan si B pulak?". Satu sem kan 6 bulan. So satu tahun 2 sem = 2 orang couple. 2 kali putus cinta, 2 kali membuang masa berdate, 2 kali buang duit topup. 2 kali menangis dan yang aku nak highlight dekat sini ialah 2 kali kecewa.

Masa tu Ya Allah, susahnya nak cakap "good bye". Nak jalan depan ex pun rasa macam nak pitam. Nak pandang apatah lagi. Annoying giler.


Disampaikan oleh malaikat Jibrail kepada junjungan besar Nabi Muhammad saw
"cinta dan sayangilah kekasihmu sepuas-puasnya, tetapi INGAT kamu pasti akan berpisah dengannya"

Sehebat mana pun kita merancang satu hari perpisahan tetap akan terjadi. Bila? Kenapa? Bagaimana? Semuanya sudah tersurat.

tips mengurangkan rasa kecewa

Tidak kiralah kecewa disebabkan gagal dalam peperiksaan, putus cinta, satu amanah gagal dilaksanakan. Mungkin tips ini boleh membantu mengurangkan sedikit sebanyak beban yang terpikul.

1) dekatkan diri dengan Allah swt
Ingatlah daripadaNya kita datang dan kepadaNya kita kembali. Mengadaplah Dia apabila sesuatu kegagalan berlaku. Mungkin itu salah satu ujian buat kita. Minta pertolongan Dia untuk tenangkan hati dan perasaan kerana Dia adalah sebaik-baik penawar. 


2)Banyakkan berdoa.
Jika sebelum ini selalu lalai dan terlupa, ingatkan diri untuk kerap menadah tangan. Jangan biarkan ego menghalang kita menadah tangan. Bukan menadah tanagan meminta sesen dua tapi meminta doa daripada Yang Maha Esa.


3) berfikiran positif
Percaya setiap apa yang berlaku ada hikmah disebaliknya. Mungkin hari ini kita dapat ulat berbulu. Tapi ulat berbulu itulah yang akan menjadi kupu-kupu yang sangatt cantik. Ingat! Kuasa minda sangat penting. Anda adalah apa yang anda fikirkan.



4) sibukkan diri
Cari kerja dan jangan biarkan diri terleka tanpa berbuat apa-apa. Kerana apabila sibuk, automatik kita akan lupakan perkara itu sedikit demi sedikit. Carilah apa-apa aktiviti yang berfaedah yang boleh dilakukan di masa lapang.

"apabila saya sibuk saya fokus"


5) luahkan pada kawan baik/ parents
Menangis itu leebih baik andai memudaratkan. Buang semua ego dan luahkan pada insan-insan yang anda percaya. Biarlah segala rasa itu mengalir bersama air mata yang jatuh. Jangan disimpan jangan dipendam sendiri kelak ia akan memakan diri. Dan lepas menangis tu gelak kuat-kuat oke. Biar anda rasa anda sangat bebas. Nanti lepas ni tak payah nak nangis-nangis lagi.


Aku harap sedikit sebanyak tips tu dapat membantu mana-mana yang patot.


k. salam >.<

Monday, 5 March 2012

syurga makanan

Reactions: 
assalamualaikum..

Ramai yang tahu dan mungkin ramai jugak yang tak tahu. KELANTAN digelar sebagai negeri SYURGA MAKANAN. Kenape? sebab memang sangat banyak makanan yang lain dari yang lain dan sangat sedap. Negeri termiskin? Biarlah. Aku tak mahu jadikan benda tu sebagai satu isu. Biarlah blog aku niey bersih dari sebarang anasir-anasir politik.

Jadi aku tinggalkan korang dengan air liur meleleh bersama gambar-gambar antara makanan yang top di kelantan.

budu 
Tak kenal maka tak cinta. dah kenal nanti mesti cari lagi.

akok kata kau!

nasi kerabu
aku sangat pasti ramai yang menggemarinya. Bukan setakat kelantan je. Sekarang dak Muo pun suka!

lompat tikam
Jangan risau. Atuk-atuk nenek-nenek yang dah kepupusan gigi pun boleh santap

buah tanjung


onde-onde a.k.a  buah melaka

etok
ala-ala kerang camtu. Feveret aku niey. Setiap kali balik kelantan wajib cari. Kalau tak nanti kempunan!

laksam
orang Muo suke kan bende alah niey? kan? kan?

lupe lak namenye. Janggut naga katanye.

sarae a.k.a rumpai

nasi dagang.lallalala

sira labu

sotong sumbat a.k.a ketupat sotong

colek

sambal pauh ikan kering

nekbat
seingat aku tak pernah makan lagi kuih niey.

jala mas

cek mek

telinga lembik

butir nangka

Aku menaip entry niey dengan penuh tempias air liur. Harap korang boleh hayati dengan membaca dengan air liur.
k, bye


negative thinking

Reactions: 
assalamualaikum..

Sungguh tanpa kita sedar kadang-kadang kita tutupkan sesuatu yang baik dengan sesuatu yang buruk. Menganggap sesuatu perkara dengan fikiran yang negatif berbanding yang positif. Sedangkan apa-apa perkara yang kita lakukan dipengaruhi oleh minda kita. Sedarkah kita? Bila fikir yang negatif gelombang minda pun akan turut serta semua hal-hal yang negatif. Jika seminit kita berfikiran negatif maka sejam kemudian pun fikiran kita tetap akan menjurus kepada negatif.

Gambar di atas boleh dijadikan contoh terbaik untuk mereka-mereka yang cenderung untuk berfikiran negatif. Salah siapa bila keadaan ini berlaku? Aku atau kau?

Tak boleh ke tukar sikap suka berfikiran negatif tu kepada sesuatu yang positif. Nanti muka tak adelah nak kerut seribu. Nak tarik muncung sana sini.


Pasti ramai yang tidak tahu atau mungkin buat-buat tidak tahu. Bila suka sangat bercakap pasal keburuka orang lain, berfikiran negatif pasal orang lain, satu saat semua yang kita katakan itu akan kembali kepada kita. Cepat atau lambat. Hukum karma! Memang wujud dari dulu lagi.

So, PLEASE! PLEASE! saudara hamba Allah SWT yang ku sayangi. Ubah mentaliti tahap ketiga yang ada.




NEGATIVE THINKING.. maksud aku yang nak disampaikan di sini something yang orang B tak buat tapi selalu disalahertikan oleh sang A. Adilkah bagi B bila langsung tak boleh membela diri?

Macam mana nak ubah semua tu?
Hanya ada satu cara sahaja yang aku rasa sangat dan patot diamalkan oleh semua lapisan masyarakat di Malaysia yang mempunyai habit berfikiran negatif yang sangat kronik.
"berhenti dari memandang keburukan orang lain"

Ubah segala perbuatan mencela, mengumpat atau menyampah. Gantikan dengan mengambil pengajaran dari apa yang kita lihat, dengar dan rasa. Baik atau buruk, biarkan sahaja.
Jadi kena selalu berjaga-jaga dan awasi setiap perkataan yang keluar dari mulut, hati dan fikiran kita.

Oke sahabat?
p/s : what comes around goes around!

Monday, 27 February 2012

6 perkara tentang LELAKI yang wanita perlu ambil tahu!

Reactions: 
assalamualaikum

Kadang-kadang kita selalu cakap lelaki niey tak reti-reti nak faham perempuan. Tak reti-reti nak layan perempuan dan wanita-wanita di luar sana. Asyik lelaki je yang kena. Aku rasa kadang-kadang perempuan pun susah nak faham akal fikiran lelaki. Kadang-kadang apa yang lelaki fikir 360 darjah berbeza dengan apa yang kaum hawa fikir. Banyak betul kadang-kadang aku niey. Tak sila angguk laju-laju kalau kata-kata aku niey benar-benar belaka!


Apakata wanita-wanita pulak yang cuba untuk memahami kaum adam diluar sana ")
6 perkara tentang LELAKI yang wanita perlu ambil tahu !


1) Kebanyakan lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan dan kehendak sebenar seorang wanita. Hatta dari mana-mana buku pun mereka tidak dapat belajar kesemuanya tentang perempuan . Maka ajarlah mereka untuk memahami anda ")


2) Lelaki amat lemah dengan air mata perempuan. Sebab itulah air mata dikatakan senjata wanita. Tetapi tolonglah jangan ambil kesempatan atas kelemahan lelaki yang satu ini")


3) Walaupun lelaki sentiasa dikelilingi oleh ramai kawan perempuan tetapi dihatinya tetap ada yang paling istimewa.


4) Apabila satu hubungan terputus, lelaki akan lebih kecewa dari perempuan!


5) Rajuk lelaki kadang-kadang lebih teruk daripada perempuan. 


6) Hati-hati bila berbicara mengenai lelaki lain. Api cemburunya mungkin boleh membakar anda!


Setiap insan ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Apa yang aku fikir, kalau nak pasangan kita memahami kita jadi kita perlulah sekali sekala cuba memahami kehendak mereka. Tak rugi kan. Hubungan pun boleh bertahan lama.

Oke, bye

Sunday, 12 February 2012

selamat pengantin baru =.=

Reactions: 
assalamualaikum..
Pertama aku nak sangat-sangat ucapkan selamat pengantin baru dekat akak aku walaupun sudah sangat-sangat terlambat. Hinggakan baby dah nak keluar pun. Maaflah sis aku baru ghoti buat video. Sebab tu lah aku baru wish. Kau pun patot hargai penat lelah aku buat video untuk kau.
Jangan marah ea. Aku ada letakkan gambar sensored ko sekali. bhahha *ketawa dengan gigih :D
Aku rasa lagu niey sesuai dengan kau jadi aku jadikan lagu niey sebagai background muzik video kau. Ada bantahan? Tak ada boleh dengar lagu niey ea.

RHYTMofLOVE

My head is stuck in the clouds
She begs me to come down
Says, "Boy, quit foolin' around"
I told her, "I love the view from up here
Warm sun and wind in my ear
We'll watch the world from above
As it turns to the rhythm of love"

We may only have tonight
But till the morning sun, you're mine
All mine
Play the music low
And sway to the rhythm of love

My heart beats like a drum
A guitar string to the strum
A beautiful song to be sung
She's got blue eyes deep like the sea
That roll back when she's laughing at me
She rises up like the tide
The moment her lips meet mine

We may only have tonight
But till the morning sun, you're mine
All mine
Play the music low
And sway to the rhythm of love

When the moon is low
We can dance in slow motion
And all your tears will subside
All your tears will dry

And long after I've gone
You'll still be humming along
And I will keep you in my mind
The way you make love so fine

We may only have tonight
But till the morning sun, you're mine
All mine
Play the music low
And sway to the rhythm of love
Play the music low
And sway to the rhythm of love
Yeah, sway to the rhythm of love

bye

Sunday, 22 January 2012

tutorial shoutbox tersembunyi =)

Reactions: 

assalamualaikum and hye peeps..

Jom belajar dengan Picci cara nak buat xhoutbox yang tersembunyi, Mesti lagi cool kann.


1) Dashboard --> Design --> Add a gadget --> HTML/ Javascript

2) copy kod di bawah dan paste kan dekat HTML/ Javascript yang telah kamu buka tadi


<style type="text/css">
#gb{
position:fixed;
top:50px;
z-index:+1000;
}
* html #gb{position:relative;}

.gbtab{
height:100px;
width:30px;
float:left;
cursor:pointer;
background:url('URL DESIGN SHOUTBOX ANDA') no-repeat;
}
.gbcontent{
float:left;
border:2px solid #666666;
background:#F5F5F5;
padding:10px;
}
</style>

<script type="text/javascript">
function showHideGB(){
var gb = document.getElementById("gb");
var w = gb.offsetWidth;
gb.opened ? moveGB(0, 30-w) : moveGB(20-w, 0);
gb.opened = !gb.opened;
}
function moveGB(x0, xf){
var gb = document.getElementById("gb");
var dx = Math.abs(x0-xf) > 10 ? 5 : 1;
var dir = xf>x0 ? 1 : -1;
var x = x0 + dx * dir;
gb.style.right = x.toString() + "px";
if(x0!=xf){setTimeout("moveGB("+x+", "+xf+")", 10);}
}
</script>
<div id="gb">
<div class="gbtab" onclick="showHideGB()"> </div>
<div class="gbcontent">

KOD SHOUTBOX DISINI

<div style="text-align:right"><a href="http://tutorialuntukblog.blogspot.com/2011/09/tutorial-sembunyikan-shoutbox-blog.html" target="_blank"><small>tutorial here</small></a>
<a href="javascript:showHideGB()">
[close]
</a>
</div>
</div>
</div>
<script type="text/javascript">
var gb = document.getElementById("gb");
gb.style.right = (30-gb.offsetWidth).toString() + "px";
</script>

3) Save dan lihat hasilnya

TAMBAHAN:
Anda boleh dapatkan url design shoutbox anda di sini. Right click untuk dapatkan url =)


ikhlas:
piccioneb-blu.blogspot.com

piccioneblu dah besar >.

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers