Friday, 19 August 2011

eeeuuuu,, apa tu?

Reactions: 
assalamualaikum..
hari ni aku rasa macam nak cakap pasal something je. korang jangan la geli2 dengar tajuk tu. saja nak tarik perhatian korang sikit meluangkan masa baca aku punya belog. dah 12 hari aku bergelar blogger baru. wah! blogger? hebat lah. bangga seyh dapat gelaran blogger niey. tapi kan hentaman punya la besar. ada yang tanya aku. "apa yang ko dapat bila ko creat belog?" hmmmm. jawab2 blogger2 sekalian.

oppp! terlepas persimpangn landasan tajuk entry aku pulak kan. 


korang kenal tak apa niey? mesti ada yang geli2 tengok. sebab tu tajuk entry aku lain sikit. mungkin ada yang panggil benda niey puding. tapi ramai juga yang tak kenal nama puding niey. tahu makan je. bila tanya puding apa mula buat muka seribu blurrr. huh! nanti makan benda lain baru tahu. haha

puding niey aku panggil puding gula hangus. cuba search google. mesti ada. sebab aku dah buat kajian sebelum buat entry niey. siap curi gambar dari mak cik google lagi. oh mak cik, minta curi gambar puding niey. nampak enak je. kenapa mesti nama gula puding hangus? kenapa tak nama puding gula separuh masak ke? puding susu basi ke? sebabnya puding niey dibuat dengan campuran gula yang dicairkan tanpa air. sangat suka. betul2 hoooliawwww.

sape tahu puding niey? tak ramai kot yang tahu. puding niey yang lembik2 tu. yang sedap2 tu. dijamin 101% sedap sampai korang nak lagi. seyes! cuba pergi search dekat mana2 kedai. kalau tak ada korang boleh cuba buat sendiri. tak susah pun. jom aku ajarkan.

bahan-bahan puding gula hangus!
  1. 10 biji telur ayam
  2. 1 tin susu cair
  3. 1 cawan air
  4. 1 sudu makan tepung jagung
  5. 1 sudu teh esen vanilla
  6. 1/2 cawan gula

cara memasak puding gula hangus!
  1. pukul gula dan telur sehingga kembang dan sebati
  2. masukkan susu cair, air, tepung jagung dan esen vanilla ke dalam telur yang telah dipukul. blend sehingga sebati. tambah sedikit pewarna (kuning) jika perlu.
  3. masak gula sehingga keperang-perangan dan masukkan sedikit air. kacau sehingga gula pekat dan berwarna keemas-emasan. jangan terlalu hangus sebab akan mengganggu rasa puding (pahit)
  4. tuangkan bahan2 yang telah dikisar tadi ke dalam gula yang dimasak dan kukus menggunakan api yang sedarhana. jangan tutup periuk terlalu rapat kerana akan merosakkan rupa puding tersebut.
  5. kukus sehingga masak iaitu lebih kurang 20 minit.sejukkan dan hidang.
*letak dalam peti ais dulu lagi sedap!

senangkan nak buat puding ni. ringkas. sebab tu lah puding ni mesti ada tiap kali balik rumah. sedap! kalau korang tak percaya korang boleh cuba buat. nak tunggu apa lagi. resepi dah ada depan mata")

salam sayan")

p/s : sekali buat mesti nak buat lagi!


2 comments:

dear, terima kasih kerana sudi berkongsi idea, pendapat dan kritikan. jangan lupa follow ye:)

piccioneblu dah besar >.

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers