Friday, 26 August 2011

MAAF! "(

Reactions: 

assalamualaikum..
sedar tak sedar sudah 26 hari kita umat islam berpuasa. sedar tak? sedar tak? ramadhan perlahan2 mula melabuhkan tirainya. sedar tak? sedar tak? merdeka tahun niey sama dengan raya. sedar tak? sedar tak?
meh aku sedarkan korang. kita sudah 26 hari berpuasa. jadi lagi 4 hari kita akan meraikan kemenangan kita berpuasa selama sebulan. mesti semua tidak sabarkan menantikan aidilfitri menjelma tanpa mengambil tahu langsung pasal makna di sebalik aidilfitri niey. jom2 baca apa yang aku dapat daripada makcik google")

AIDILFITRI
Hari Raya Aidilfitri (Arabعيد الفطر‎; 'Ayd al-Fiṭr; "perayaan fitrah") disambut pada 1 Syawal tahun Hijrah. Perayaan tersebut juga dikenali sebagai Hari Raya PuasaHari Raya Fitrah, dan Hari Lebaran. Hari Raya Aidilfitri merupakan perayaan yang dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia tidak kira bangsa sama ada Melayu,India-Muslim dan lain-lain bangsa di seluruh dunia yang beragama Islam bagi menandakan berakhirnya bulan Ramadhan yang mana umat Islam telah menjalani ibadat puasa dengan tekun. Ia merupakan antara dua perayaan terbesar bagi umat Islam, selain Hari Raya Korban.
Hari Raya Puasa bermula melalui dua cara; iaitu melalui rukyah (melihat anak bulan) ataupun secara hisab(kiraan). Sekiranya melalui rukyah, apabila anak bulan kelihatan, ini menandakan bermulanya bulan Syawal, iaitu bulan ke-10 dalam Takwim Hijrah Islam. Di Malaysia, anak bulan akan diperhatikan oleh pegawai bertugas pada sebelah petang hingga waktu maghrib di beberapa tempat strategik.

tapi bagi aku sendiri, aidilfitri niey hari umat islam meraikan kejayaan sebulan berpuasa yang mana kita dapat merasai sendiri macam mana kehidupan di negara2 yang kekurangan makanan. dengan itu, ceh skema nak mati kot kita dapat menginsafi diri sendiri dan bersyukur dengan apa yang ada. muhasabah diri. aidilfitri juga bagi aku bulan di mana semua orang bermaafan sesama sendiri. oppss! bukan aku maksudkan bulan lain korang tak boleh mintak maaf  pada bulan2 lain. nonono. bukan itu yang aku maksudkan. tapi cuba korang perhatikan kalau bulan syawal kemaafan yang diberi dan diterima tu lebih ikhlas kan. kan.
dan.. jangan lupa bayar zakat oke! kewajipan kita sebagai umat islam") ini pun aku kutip dari makcik google. makcik2 terangkan dekat mereka2 niey tentang zakat fitrah!

ZAKAT FITRAH

Perayaan Hari Raya Puasa merupakan berakhirnya tempoh untuk membayar zakat fitrah iaitu zakat yang dikenakan kepada mereka yang masih hidup sehingga masa itu. Zakat fitrah tidak perlu dibayar bagi mereka yang telah meninggal dunia. Kebiasaannya orang Islam juga akan mula membayar zakat fitrah semenjak bulan puasa bermula dan zakat fitrah ini akan berhenti dikutip apabila solat sunat Aidilfitri dimulakan. Oleh itu, pada kebiasaannya solat sunat Aidilfitri dilewatkan sedikit berbanding solat sunat Aidiladha. Hikmahnya dilewatkan sedikit solat sunat Aidilfitri adalah bagi memberi peluang kepada mereka yang belum membayar zakat untuk menunaikan kewajipan mereka dan disunatkan makan dahulu sebelum pergi ke masjid. Berlainan pula, solat sunat Aidiladha digalakkan diawalkan waktunya bagi memberi lebih banyak masa untuk penyembelihan korban.

Apabila tarikh Hari Raya telah ditentukan, umat Islam akan bertakbir dan bertahmid sambil memuji kebesaran Allah. Tempoh bertakbir bagi Hari Raya Aidilfitri adalah antara terbenamnya matahari(hari terakhir bulan Ramadan) sehingga solat sunat Hari Raya Aidilfitri bermula pada pagi 1 Syawal tahun Hijrah. Hari raya disambut pada pagi hingga malam.


SIMBOL")
Simbol terkenal bagi perayaan Hari Raya di Malaysia ialah ketupat. Ketupat adalah juadah istimewa yang masih dihidangkan pada hari ini. Ketupat adalah nasi yang dikukus di dalam anyaman daun kelapa atau daun palas dan selalunya dihidangkan bersama dengan rendang. Juadah-juadah yang lain termasuklah lemanglontong,dodol, dan kuih raya.
Namun begitu, simbol lain yang berteraskan Islam seperti kalimah Allah dan Nabi Muhammad, bunga-bungaan, tumbuh-tumbuhan, geometri, dan lain-lain yang tiada unsur haram juga adalah digalakkan untuk digunakan sebagai simbol perayaan Hari Raya Aidilfitri.

PERSIAPAN!


Di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri disambut dengan meriah. Berminggu-minggu sebelum perayaan tersebut menjelma, suasana persiapan menjelang Aidilfitri telah dirasai. Pusat-pusat membeli-belah akan mengadakan jualan murah dan dihiasi dengan perhiasan secara besar-besaran. Lagu-lagu raya juga akan diputarkan di radio dan ditelevisyen. Rancangan-rancangan yang berkisarkan Aidilfitri akan ditayangkan. Banksekolah, dan premis-premis perniagaan akan ditutup selama beberapa hari sehingga seminggu sempena Aidilfitri.
Di jalan raya utama dan lebuh raya di seluruh negara, kesesakan akan berlaku akibat kebanjiran warga bandar yang pulang ke kampung halaman untuk menyambut Aidilfitri bersama-sama sanak saudara dan kaum keluarga. Fenomena ini juga dikenali sebagai Balik Kampung.

AMALAN LAZIM:)


Antara amalan yang dilakukan pada Hari Raya Aidilfitri ialah amalan berziarah. Amalan ini adalah bertepatan dengan suruhan agama Islam itu sendiri. Pada pagi Hari Raya Aidilfitri(selalunya sebelum dan sejurus sesudah menunaikan solat sunat Hari Raya Aidilfitri), umat Islam yang telah kehilangan saudara-mara akan mengunjungi pusara mereka dan menghadiahkan Surah Al-Fatihah atau bacaan surah Yaasin. Kemudian mereka akan berkunjung ke rumah sanak saudara dan rakan taulan. Mereka akan bermaaf-maafan dan melupakan kesilapan yang lampau. Pada asasnya, Hari Raya adalah hari untuk bergembira, bermaaf-maafan, dan hari untuk mengeratkan tali persaudaraan di kalangan umat Islam di samping meraikan kejayaan beribadah kepada Allah.
Amalan memberi wang kepada kanak-kanak juga amat popular pada Hari RayaDuit raya selalunya diberikan oleh orang dewasa kepada kanak-kanak melalui sampulduit yang selalunya berwarna hijau dan kuning. Sampul duit raya diadaptasi daripada amalan orang Cina yang memberi sampul merah berisi wang ataupun "Ang Pau". Pada Hari Raya, sampul selalunya berwarna selain daripada warna merah, iaitu hijau atau kuning. Terdapat pelbagai saiz sampul yang dikeluarkan oleh bank-bank dan syarikat-syarikat perniagaan, antaranya saiz yang bersesuaian dengan saiz wang kertas polimer RM 5. Kadangkala amalan pemberian Duit Raya diganti dengan pemberian hadiah-hadiah.
Sudut agama pula, malam tujuh likur sering dikaitkan dengan Lailatulqadar iaitu detik keemasan untuk individu Muslim merebut syurga apabila malaikat dan Jibril akan turun ke bumi untuk mengaminkan doa orang yang bersembahyang, bertasbih, bertahmid dan bertakbir kepada Allah. Dengan itu timbullah tradisi memasang pelita bagi sebagai simbol meraikan bulan mulia dan memudahkan membantu mereka yang berjalan ke surau atau masjid bagi menunaikan tarawih kerana merebutkan Lailatulqadar, kerana suasana pada malam terlalu gelap dan mungkin membahayakan keselamatan. Ini adalah kerana pada masa dahulu, tiada kemudahan elektrik seperti hari ini.
Malah diriwayatkan juga Ali k.w. mengelilingi masjid-masjid pada bulan Ramadhan dengan membawa lampu sambil mengucapkan kata-kata yang bermaksud: "Semoga Allah s.w.t. menerangi kubur Umar sebagaimana dia telah menerangi masjid-masjid kami." . dan juga riwayat dari Umar (رضى الله عنه) menyebutkan bahawa:
"Barangsiapa yang memberikan lampu penerang pada masjid-masjid Allah maka Allah akan memberi pula baginya lampu penerang di dalam kuburnya. " 

Rumah-rumah terbuka akan diadakan pada Hari Raya itu sendiri ataupun sepanjang bulan Syawal. Kemeriahan Hari Raya Aidilfitri selalunya akan berpanjangan sehingga sebulan, dan kemeriahan itu akan hilang dengan sendirinya apabila semua orang pulang ke bandar setelah cuti tamat.Biasanya minggu pertama hari raya,jalan akan dipenuhi dengan kereta dan menyebabkan jalan sesak.

PAKAIAN:p

Baju Melayu adalah pakaian tradisi kaum Melayu yang dipakai oleh kaum lelaki di Malaysia pada Hari Raya. Pakaian ini dilengkapi dengan songkok dan lilitan songket di bahagian pinggang. Pakaian yang menjadi kebiasaan kaum wanita pula ialah Baju kurung dan Baju kebaya. Setiap tahun pelbagai fesyen diperkenalkan bagi mempelbagaikan rekaan baju-baju tradisi ini. Pada tahun 2005, pemakaian batiksongket, dan baju kebaya nyonya semakin meningkat hasil promosi dan komersialisasi oleh Allahyarhamah Datin Seri Endon Mahmood, isteri kepada bekas Perdana Menteri Malaysia ke-5, Tun Abdullah Ahmad Badawi.


")jelas tak? aku harap korang lebih jelas tentang sambutan aidilfitri yang bakal diraikan nanti terutama non muslim dan muslim amnya.

maaf!!!
jadi dikesempatan ini aku memohon seribu keampunan daripada rakan2 blogger aku yang setia membaca entry aku selama ini. mana lah tahu kot2 ada entry2 aku yang sebelum niey mengguris perasaa dan merobek jiwa raga korang. dan terima kasih bebanyak sebab korang sudi jadi peneman aku setelah hampir tiga minggu aku berkecimpung dalam dunia belog ini. setiap apa yang korang buat amatlah aku hargai.

aku jugak nak bagitau yang aku akan bersara dari dunia belog buat sementara waktu. oleh sebab pepagi buta esok aku akan melangkah balik ke kampung, so tidak dapat lah aku nak on9. bermakna aku akan off seketika dan belog aku akan berhabuk buat seketika tanpa ada entry baru dan terupdate. bukan tidak mahu melakar tentang hari raya di kampung tetapi insyaallah line brodben aku niey tidak akan oke selama dua minggu aku dekat kampung. faham? tak faham buat2 lah faham eh")

opppss! tak habis lagi. . .
meh aku tnjukkan korang hari raya yang diramal jatuh pada tarikh2 berikut:

  • 20081 Oktober
  • 200921 September
  • 201010 September
  • 201131 Ogos
  • 201219 Ogos
  • 20138 Ogos
  • 201429 Julai
  • 201519 Julai


salam sayang")


p/s : dont't waste ur time with jealousy")

Wednesday, 24 August 2011

bila akal fikiran tidak dapat mencerna idea~

Reactions: 

assalamualaikum..
uh! rasa macam lama gila punya lama aku tak meng_hup_date belog aku yang comel momel niey. *niey bukan ayat comel eh. niey ayat aku yang penuh skema!. alkisahnya, bila mula2 creat belog kan.,, ya ampun! idea mencurah2 datang. macam2 aku nak update. sehinggakan makan pakai sudu pun kalau boleh nak bagitau satu dunia belog. kadang2 tu 3 4 entry aku boleh buat. dalam masa sehari beb. bukan seminggu. please note perkataa HARI dan MINGGU tu. banyak perbezaan yang boleh kita dapat. tapi bila dah masuk dua minggu niey, mak aihhhhh! susah betul nak datang idea. cepat la akal fikiran menjana sesuatu supaya jari jemari aku boleh menari mengikut rentak2 dekat atas keyboard niey.

sekarang.. jari jemari aku sudah kaku nak menari di keyboard sendiri. kenapa ye? jum kita berlatih supaya jari jemari niey boleh buat anda tersenyum membaca entry mengarut aku.  dan aku dengan penuh riak, bangga dan bongkaknya menulis setiap patah perkataan dikala akal fikiran mencerna pelbagai idea. uh! tolong. tiba2 akal fikiran niey tak dapat nak proses data. ............................... idea hilang!

bebel punya bebel tengok2 follower aku dah mencecah 147. bangga gila kot. sikit la bagi korang yang super duper senior tu kan. bagi aku amat lah berbesar hati jiwa dan raga sebab sudi mengfollow kan diri ke belog aku. hebat kan! sangat hebat. semakin hari semakin aku sebati dengan dunia belog niey.  aku seakan menulis semua tentang masalah aku walaupun kekadang entry aku langsung tiada kaitan dengan dunia aku. sangat suka menjadi penulis di alam maya.

walaupun blogger2 lain sibuk mengsegmenkan belog, biarlah aku bagi peluang dekat belog aku nak rehat sekejap. nanti aku akan buat satu entry khas sempena ulang tahun kemerdekaan dan hari raya aidilfitri. dua event yang sangat bermakna. untuk kali ini, biarlah aku membiarkan entry mengarut niey sebagai peneman kesunyian di kala blogger2 tersinggah ke belog aku. sekurang2nya ada something yang boleh korang jamu di belog aku.

dan entry niey aku tamatkan di sini sahaja. kenapa? sebabnya assignment aku dah macam nak meletus jep. so, aku kena teruskan tugas aku sebagai seorang pelatih yang berdedikasi. yeah!!

salam sayang")

p/s : tuai padi antara nampak, esok jangan layu layuan
intai belog aku antara nampak, esok jangan rindu rinduan~~


Monday, 22 August 2011

air!! air!!

Reactions: 


assalamualaikum..

bangun pagi2 buta tengok blok aku dah penuh dengan budak2 blok lain. kolej tempat aku belajar sistem penyusunan blok lain sikit kot. setiap sem satu blok. makna nya sem satu, satu blok. sem dua, satu blok dan seterusnya. nak tahu kenapa ramai orang berpusu2 ke blok aku? dari semalam lagi hostel aku kekurangan air. hanya blok aku satu2nya blok yang ada air. sadis kan? ya! memang sadis. bayangkan 5 blok lain *tidak termasuk blok lelaki menerjah blok aku. agak2 korang dapat bayangkan tak apa yang terjadi. fuh!!! sesak gila beb! aku yang bangun pukul 4.30pagi. pagi oke bukan petang! bangun pagi2 pun teraba2 nak mandi. macam pelarian pula. dengan shower room penuh. toilet penuh. mana aku nak mandi? memang la sesak sebab aku aras satu. ingat bebudak niey rajin ke nak pergi panjat tangga tinggi2 pagi2 buta. orang lain tengah hangat bersahur, kiteorang dekat sini tengah hangat berebut air.

so, terpaksa lah aku mengalah. pagi2 niey biarlah aku mengalah sikit. buat senaman panjat tangga pergi aras dua. fuhh! kena ambil nombor beb. panjangnya sampai keluar. tak larat aku nak tunggu niey. *ayat aku hiperbola sikit! panjat lah lagi naik aras tiga. panjat bersama seorang adik sem satu yang gigih mencari air. kesian awak eh blok awak tak ada air. muka macam belum sahur je. nasib baik aras tiga niey tak ada angka giliran. tapi shower room memang penuh la. tak apa, aku rela menunggu. nak mandi niey.
yahuuuuu, aku dapat mandi dah. alhamdulillah! tapi air gila slow nak mati. sabar je lah. mandi pun slow jew. dengar dekat sebelah bukan main laju lagi. tapi at least aku dah mandi. tak sabar nak pergi kuliah nak tengok berapa orang yang jadi kambing hari ini. ha! aku agak2 mesti ramai tengok muka yang tak mandi terutama para lelaki.haha. ketawa bangga blok aku ada air.
moral of the story.. opss, ada moral ke cite aku niey? ada lah. moral of the story kita kenalah menghargai setiap apa yang kita ada. tengok contoh cite aku. dulu dengan megahnya kitaorang membazir air. sekarang dengan sadisnya kitaorang berebut air. tambah2 air memang sangat penting untuk kegunaan seharian. tu yang pertama. yang kedua, bak kata orang2 zaman dulu kala, sediakan payung sebelum hujan. dah tahu tak ada air kenapa tak tadah semalam? aku sudah ada simpanan air. untuk kes2 kecemasan. yang ketiga, mendengar guruh dilangit air di tempayan dicurahkan. mentang2lah pagi ni air banyak sikit yang kau pergi buang air yang kau simpan tu kenapa? kan dah susah nak tadah air. membazir betul.

nampak tak apa yang aku nak tonjolkan dalam cite niey? renung2kan dan selamat beramal. cececeh. salam syang")


p/s : jangan disangka air yang tenang tiada buaya")

Friday, 19 August 2011

eeeuuuu,, apa tu?

Reactions: 
assalamualaikum..
hari ni aku rasa macam nak cakap pasal something je. korang jangan la geli2 dengar tajuk tu. saja nak tarik perhatian korang sikit meluangkan masa baca aku punya belog. dah 12 hari aku bergelar blogger baru. wah! blogger? hebat lah. bangga seyh dapat gelaran blogger niey. tapi kan hentaman punya la besar. ada yang tanya aku. "apa yang ko dapat bila ko creat belog?" hmmmm. jawab2 blogger2 sekalian.

oppp! terlepas persimpangn landasan tajuk entry aku pulak kan. 


korang kenal tak apa niey? mesti ada yang geli2 tengok. sebab tu tajuk entry aku lain sikit. mungkin ada yang panggil benda niey puding. tapi ramai juga yang tak kenal nama puding niey. tahu makan je. bila tanya puding apa mula buat muka seribu blurrr. huh! nanti makan benda lain baru tahu. haha

puding niey aku panggil puding gula hangus. cuba search google. mesti ada. sebab aku dah buat kajian sebelum buat entry niey. siap curi gambar dari mak cik google lagi. oh mak cik, minta curi gambar puding niey. nampak enak je. kenapa mesti nama gula puding hangus? kenapa tak nama puding gula separuh masak ke? puding susu basi ke? sebabnya puding niey dibuat dengan campuran gula yang dicairkan tanpa air. sangat suka. betul2 hoooliawwww.

sape tahu puding niey? tak ramai kot yang tahu. puding niey yang lembik2 tu. yang sedap2 tu. dijamin 101% sedap sampai korang nak lagi. seyes! cuba pergi search dekat mana2 kedai. kalau tak ada korang boleh cuba buat sendiri. tak susah pun. jom aku ajarkan.

bahan-bahan puding gula hangus!
  1. 10 biji telur ayam
  2. 1 tin susu cair
  3. 1 cawan air
  4. 1 sudu makan tepung jagung
  5. 1 sudu teh esen vanilla
  6. 1/2 cawan gula

cara memasak puding gula hangus!
  1. pukul gula dan telur sehingga kembang dan sebati
  2. masukkan susu cair, air, tepung jagung dan esen vanilla ke dalam telur yang telah dipukul. blend sehingga sebati. tambah sedikit pewarna (kuning) jika perlu.
  3. masak gula sehingga keperang-perangan dan masukkan sedikit air. kacau sehingga gula pekat dan berwarna keemas-emasan. jangan terlalu hangus sebab akan mengganggu rasa puding (pahit)
  4. tuangkan bahan2 yang telah dikisar tadi ke dalam gula yang dimasak dan kukus menggunakan api yang sedarhana. jangan tutup periuk terlalu rapat kerana akan merosakkan rupa puding tersebut.
  5. kukus sehingga masak iaitu lebih kurang 20 minit.sejukkan dan hidang.
*letak dalam peti ais dulu lagi sedap!

senangkan nak buat puding ni. ringkas. sebab tu lah puding ni mesti ada tiap kali balik rumah. sedap! kalau korang tak percaya korang boleh cuba buat. nak tunggu apa lagi. resepi dah ada depan mata")

salam sayan")

p/s : sekali buat mesti nak buat lagi!


Thursday, 18 August 2011

HOT BEBEH!!

Reactions: 
assalamualaikum..
hari niey terkejut tengok belog makin bertambah follower")thanx ya!
kepada sahabat2 di bawah...

http://putarbelithidup.blogspot.com/
















kamu2 diatas!! tak sempat nak gi jejalan kat belog kamu2. nanti eh satu masa terluang.ngeee~~
cuti hujung minggu mungkin. thanx ya dah view belog niey.tq")

salam sayang..
  

p/s : penat hingga ke tulang







Tuesday, 16 August 2011

dessert . . mengancam?

Reactions: 
assalamualaikum..
entry niey aku nak cakap pasal dessert. mesti korang suka makan dessert yang comel2 dan sedap2 tuh kan?
dan aku yakin lagi pasti bukan gegurl jew yang suka desser niey. lelaki gagah perkasa pun boleh jatuh cinta dengan keenakan dessert niey.

mengancam? bukan aku maksudkan yang korang makan dessert niey terus masuk liang lahad. nonono. maksud aku kalau korang tengok jew mesti habis air liur meleleh. tapi tak mustahil kalau korang makan dessert niey banyak2 pun boleh bawa bahaya gak. dah terlebih kolestrol sampai nak bernafas pun tersekat2. lepas tuh mula lah kena strok la, kencing manis la, jantung la. nah! ambik ko. 3 serangkai. bahaya tuh. ingat statement niey

apa2 bahan adalah racun. hanya dos yang betul membezakannya

wah! mentang2lah aku belajar toksikologi kan. so0, kalau korang nak ambik apa2 tuh kena fikir kesan pada masa akan datang. aku tinggalkan korang untuk menikmati dessert niey




































p/s: jangan tengok entry niey di siang hari kerana anda akan membatalkan puasa anda")



indahnya bersama-MU

Reactions: 
‎_1§§¶¶_______________________
_________1¶¶¶¶¶§¶¶1___________​__________
________¶¶¶¶§§§§§¶¶§__________​__________
_______¶¶§§§§§§§§§¶¶§_________​__________
_______1¶¶§§§§§§§§§¶¶1~Ya Allah…
________¶¶§§§§§§§§§§¶¶¶~~ Ampunilah daku dan sahabatku
_________¶¶§§§§§§§§§§¶1~~dan masukkanlah kami kedalam
__________¶¶§§§§§§§§¶¶§~~rahma​tMu dan Engkau adalah Tuhan
___________¶¶§§§§§§§¶¶¶~yang maha penyayang...
____________¶§§§§§§¶¶~ Ya Allah… Lindunglah sahabat2ku
____________¶§§§§§§¶__________​_______¶1_
_________1¶¶§§§§§§§¶§_________​______§¶¶_
________§¶¶¶§§§§§§§¶¶_________​____¶¶¶¶1_=AMIN......
_______¶¶§§§§§§§§§§§¶¶________​__1¶¶¶¶___
______¶¶§§§§§§§§§§§§§¶1______§​¶¶¶¶¶¶____=AMIN......
_____1¶§§§§§§§§§§§§§§¶§_____¶¶​¶§¶§¶1____
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§¶¶§1§¶¶§​§§§¶§_____=AMIN......
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶§§§​§¶¶§______
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶​¶¶1_______=AMIN......
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶​¶1________
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶​__________=AMIN......
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶¶¶1_​__________
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶§___​__________=AMIN......
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§¶1______​__________
_____¶§§§§§§§§§§§§§§§§§¶______​__________=AMIN......
_____¶§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶_____​__________
____1¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶1___​__________=AMIN......
____§¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶¶1​__________
____1¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶​¶¶1_______=AMIN......
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§​¶¶¶¶¶1____
______¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§​§§§¶¶¶¶¶1_=AMIN......
_____1¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§​§§§§§§¶¶¶1
____¶¶¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§​§§§§§§§§¶¶
___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶§¶§§§​§§§§§§§§¶§
_1¶1_____________11111111§§§§§​§§§§§§§§1_
¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦​¦¦¦¦¦¦
¦................AMIN YA ROBAL ALAMIN.................¦

________¶¶¶¶¶¶¶
______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__.¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__.¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶___(¯`♥´¯) ─────────█─█
_¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶____`•.¸.•´-█​███──█──█─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶______¶¶¨¨¨¨ █──█──█──█─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_________¶¶¶¨¨¨¨ ████──█──█─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶________¶¶¶¶¨¨¨¨ ───███████─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_____¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶___¶¶¶¶¶¨¨ Yaa ALLAH ..
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨ Sesungguhnya aku lemah
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨ tanpa petunjuk-MU
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨ aku buta tanpa bimbingan-MU
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨¨¨ aku cacat tanpa hidayah-MU
_¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨¨ aku hina tanpa Rahmat-MU
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶​¶
_____¶¶__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶​¶¶¶
___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶​¶¶¶¶
○°ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº°
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯​¯¯¯¯• ‘♥_♥’..
♥q✿r♫m•*¨*•.¸¸❤ LURVE ALLAH ✿♫•*¨*•.¸¸❤
♫•*¨*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•q♫r♫m•*¨​*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*

║║♫═╦╦╦╔╗ Never say, OH ALLAH I have problems;
♫╚╣║║║║╔╣ But always say, OH problems, I've ALLAH! ♥
╚═╩═╩♫╩═╝

Friday, 12 August 2011

masjid kita! awesome:)

Reactions: 
assalamualaikum..
tetibe macam rasew na bagi entry pasal masjid2 yang adew kat negara kitew. honestly ak memang jarang keluar daripada kurungan2 negeri menyebabkan ak tercorot agk jauh dalam mengenali Malaysia, tanah air tercinta. terpakselah ak google di pepagi yang buta lagi menyejukkan sehingga mendorong ak untuk kembali ke alam fantasi bersama2 warga2 katil lepas sahur niey. tetapi cuba menabahkan diri atas alasan ak tamo ajar diri untuk tido lepas sahur *selalu tidow, arini jerk baek ciket.
jom.. jom kitew view masjid2 yang indah niey!

bile da berkenalan dengan makcik google tadi, 
makcik cakap niey masjid wilayah.
yeah! ak taw masjid niey~~ pemes kot:)




cube korang teke masjid niey. cepat2 ..
niey la masjid kristal yang dibangga2kn oleh orang2 ganu:)




niey lak gambar masjid kat ums!
taw ta ums tu ape? universiti malaysia sabah!
lawa.. lawa:)



masjid ubudiah, perak
adew sapew2 taw ta??



 salah satu masjid di negeri di bawah bayu:)




masjid selat melaka:)




masjid zahir yang terletak di tengah2 bandaraya alor star kedah



masjid sultan mizan
location putrajaya



masjid kolej matrikulasi perak(kmpk)
nice!



masjid ismail petra, kelantan



masjid jame' bandar seremban
negeri sembilan



cantik kan..kan masjid kat negara kita. ta bole na masuk banyak2 gambar :) mase ta mengizinkan. nanti laen kali kite sambung ag eh. hehe. gelak jangn panjang2. bulan2 pose niey kene jage. gelak dua harakat suda:)


p/s: terkilau2 mata tengok masjid kristal *saya bakal pemusnah bahasa melayu. ouch! TIDAK!!


Wednesday, 10 August 2011

renjisan kemanisan bulan ramadhan:) fadhilat solat sunah terawih..

Reactions: 
assalamualaikum..
entry kali niey juga berkisarkan bulan terindah ramadhan al kareem. tibe2 ak terase sgt rugi jika adew tertggal wlau sehari mengerjakan ibdah sunat (walau ari niey da ponteng) yg hanya dtg mnjenguk kita sebulan setahun. entah esok masih berkesempatan untuk bertemu dan menyapanya:)

untuk tatapan para peneroka blog dan peringatan untuk dri sndri khususnya, ak ingin brkongsi kelebihan berterawih spjg ramadhan al kareem..

antaranya:



Malam Pertama:
Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama sepertimana ia baru dilahirkan, mendapat keampunan dari Allah.
Malam Ke 2:
Diampunkan dosa-dosa orang mukmin yang sembahyang tarawih serta kedua ibubapanya (sekiranya mereka orang beriman).
Malam Ke 3:
Berseru Malaikat di bawah ‘Arasy’ supaya kami meneruskan sembahyang tarawih terus-menerus semoga Allah mengampunkan dosa engkau.
Malam Ke 4:
Memperolehi pahala ia sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.
Malam Ke 5:
Allah kurniakan baginya pahala seumpama orang sembahyang di Masjidilharam, Masjid Madinah dan Masjidil Aqsa.
Malam Ke 6:
Allah kurniakan pahala kepadanya pahala Malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul Ma’mur (70 ribu malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah-tanah mendoakan supaya Allah mengampunkan dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang tarawih pada malam ini.
Malam Ke 7:
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa serta menolong Nabi ‘Alaihissalam menentang musuh ketatnya Fi’raun dan Hamman.
Malam Ke 8:
Allah mengurniakan pahala orang sembahyang tarawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Allah Ibrahim ‘Alaihissalam.
Malam Ke 9:
Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhamad S.A.W.
Malam Ke 10:
Allah Subhanahuwata’ala mengurniakan kepadanya kebaikan di dunia dan akhirat.
Malam Ke 11:
Keluar ia daripada dunia (mati) bersih daripada dosa seperti ia baharu dilahirkan.
Malam Ke 12:
Datang ia pada hari Qiamat dengan muka yang bercahaya (cahaya ibadatnya).
Malam Ke 13:
Datang ia pada hari Qiamat dalam aman sentosa daripada tiap-tiap kejahatan dan keburukan.
Malam Ke 14:
Datang Malaikat menyaksikan ia bersembahyang tarawih, serta Allah tiada menyesatkannya pada hari Qiamat.
Malam Ke 15:
Semua Malaikat yang menanggung ‘Arasy, Kursi, berselawat dan mendoakan supaya Allah mengampunkan.
Malam Ke 16:
Allahsubhanahuwata’ala tuliskan baginya terlepas daripada neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga.
Malam Ke 17:
Allah kurniakan orang yang bertarawih pahalanya pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.
Malam Ke 18:
Seru Malaikat: Hai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha kepada engkau dan ibubapa engkau (yang masih hidup atau mati).
Malam Ke 19:
Allah Subhanahuwataala tinggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.
Malam Ke 20:
Allah kurniakan kepadanya pahala sekalian orang yang mati syahid dan orang-orang solihin.
Malam Ke 21:
Allah binakan sebuah istana dalam Syurga daripada nur.
Malam Ke 22:
Datang ia pada hari Qiamat aman daripada tiap-tiap dukacita dan kerisauan (tidaklah dalam keadaan huru-hara di Padang Mahsyar).
Malam Ke 23:
Allah SWT binakan kepadanya sebuah bandar di dalam Syurga daripada nur.
Malam Ke 24:
Allah buka peluang 24 doa yang mustajab bagi orang bertarawih malam ini, (elok sekali berdoa ketika dalam sujud).
Malam Ke 25:
Allah Taala angkatkan daripadanya siksa kubur.
Malam Ke 26:
Allah kurniakan kepada orang bertarawih pahala pada malam ini seumpama 40 tahun ibadat.
Malam Ke 27:
Allah kurniakan orang bertarawih pada malam ini ketangkasan melintas atas titian Siratolmustaqim seperti kilat menyambar.
Malam Ke 28:
Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000 darjat di akhirat.
Malam Ke 29:
Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000 kali haji yang mabrur.
Malam Ke 30:
Allah Subhanahuwataala beri penghormatan kepada orang bertarawih pada malam terakhir ini yang teristimewa sekali, lalu berfirman: “Hai hambaKu: Makanlah segala jenis buah-buahan yang engkau ingini hendak makan di dalam syurga, dan mandilah engkau daripada air syurga yang bernama Salsabila, serta minumlah air daripada telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad S.A.W. yang bernama ‘Al-Kauthar”.”



ha! semoga kite trus trbuka hati untuk mneruskn ibadah kepada yg Maha Esa. berharap ramadhan ramdhan ini ramadhan yg penuh bermakna dlm hdup kita:)
p/s: sumber: uthmdehati.wordpress.com


Tuesday, 9 August 2011

marhaban ya ramadhan! bulan yang mana nafas kita menjadi tasbih .. tidur kita menjadi ibadah!

Reactions: 
assalamualaikum..
marhaban..marhaban..marhaban ya ramadhan! Agak terlewat untuk mengalu2kan kedatangan  ramadhan. bulan yang dihimpunkan oleh Allah swt segala rahmah(kasih sayang), maghfirah(ampunan) dan itqun minan naar (terselamat daripada api neraka). bulan yang mana nafas kita adalah tasbih, tidur kita adalah ibdah, amal kita diterima dan doa kita diijabah. 

alhamdulillah berkesempatan menunaikan segala ibadah2 selama 9 hari berpuasa.bagi menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkn ibadah kepada- Nya sepanjang bulan rahmah ini, terokai fadilat2 bulan terawih melalui hadis- hadis berikut:

1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-

3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-

4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-

5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-


Marhaban Ya Ramadhan
 Allaahumma baariklanaa fi Sya’ban wa ballighnaa Ramadhan
“Ya Allah, jadikanlah puasaku, puasa orang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku, ibadah orang benar-benar mengerjakan ibadah. Dan jagalah aku dari tidurnya orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku wahai Tuhan sekalian alam. Dan Ampunilah aku wahai Tuhan Maha Pengampun daripada segala dosa.”

sebelum berlalunya ramadhan meninggalkan kita, rebutlah peluang yang ada untuk beribah kepada Allah swt. Anggaplah ramdhan ini ramadhan terakhir kita:))


Taqqabalahu Minna Waminkum, Taqaballahu Ya Karim,
Ameen

p/s: i observe, i learn. i write, i love and i hurt sometimes.selamat menunaikan ibadah puasa:))



Sunday, 7 August 2011

advertlets.com??ape tu??

Reactions: 
assalamualaikum..
opss!!semalam da tlis entry prtama. skrng updte lg. hehee.. bkn apew, semangt blog baru. tgh2 dk slongkar menyelongkar blog org lain, tetibe terjumpe 1 web niey.. advertlets.com? adew sapew2 taw ta mcm mnew bnde niey bole mndtgkn hsil kt kitew.. tatao dn ta penah guna pown b4 niey..nmpak mcm mnrik jew kn! terREGISTER lak.. so terpkse la pomot cket advertlets.com
check tis:

actly ak mmg ta phm bnde2 niey sume. p ble tgk org len buad mcm sonok jew, adew cket kjelesn la kt citu. (mcm sgt bodoh kn) bgun2 jew dari tido trus trpk psl pengiklnn blog niey. so kpd mereke2 yg arif la pkr psl sume bnde alah niey roger2 la cket. bg tips2 yg brguna. da nme nyer bru brtatih dlm penulisn blog . arap2 snior2 blog (tgn kedada mta ke ats) dpt mgexplainkn bnde alah niey sume:))

p/s: bak kate upin dn ipin.. kami bdk baru blajr. kalau slh tlong tnjukkn=))
hepi 8th ramadhan day


welcome to my new blog:)))

Reactions: 
assalamualaikum..
1st ofall ak na ucapkan SELAMAT DATANG (konon) kepada sesiape jew yg view blog ak niey,,tuk pertama kalinye mcm bersungguh2 na ciapkan 1 blog yg MUNGKIN akn berupdate stiap mase da ktike...cewahhh!!jnji na gud-gud kn,,,pertama2 skali na perknlkn dri empunya blog..haha..nme dberi HAIZATUL ATMA SIDEK..berasal dari KOTA BHARU, KELANTAN(org kg meyh jd follower),,ank ke 4 dari 7 adk beradik(wow!hebadnyew mak sy),,sgt gemar mkan kwey tiew..dn pmnat air horlicks(besh uh!) currently nga stdy at sg bluh(kskb) sbgai seorang pelatih jurusan envronmental health..insyaallah dlam 2 taun akn dtg akn bergelar seorang pen. peg kesihatan persekitaran...ermmm..ape lg ea??

niey mse kt time squre!nice shoot right??

opppsss!!jgn tersalah sgka..niey sebenarnyew blog ke 4 ak..haha(ketawa sgt bgga)
ape da jd ngn lg 3 blog??adew tertnye ta???sebenarnyew akaun lame ak da lupew la psword nyer..agpown tu akaun yahoo..soo,, ssh na verify. maka terjadila (tnpe didngajakn oke!) blog terbaru yang diberi name PICCIONE BLU sempena nme akaun fb ku!!
check this!!

mcm sgt bgga mempromot fb ksygn ku yg ta sberape tuh! sbb?? uh..napew bt blog ea?? egt lps da dlete 3 blog tu na men tlis lam diari jew..haha . p mcm ta bole jew kn..na jgk adew blog sndri. asik view org pnyer jerk. ta syok derr !! who inspred me?? ha!!niey lau kwn2 sekolej bace niey mau idop tggal separuh jew.. msti la blogger terkenal (agak la) IRINE NADIA MARCELLO.. view blog bliau disini=))

na!! ini la org nyew! lau mcm2 kwn2 dk cite sal beliau p dlm diam ttp mngagumi beliau:)) kenape?? sbb dye bole buad byk fans hnye melalui blog..buad dwet dan sebagainye lg..
insyaallah.. dlm bbrapi hari lg..(lau line mengizinkn) akn lbh byk entry yg akan dihsilkn..

soo,, amt berharap mendpt sokongn drpd sume phak agr ak trus berdri di dnia blogger,, almaklumla bru bljar bertatih:))) see u next entry;P

p/s: jgn lpew jd fllwer oke!muahhhhhhh

piccioneblu dah besar >.

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers